piątek, 14 sierpnia 2015

Ceramika Kaszubska

Chmielno

Przejeżdżając przez Szwajcarię Kaszubską odwiedziłam muzeum i pracownię ceramiki rodziny Neclów - X pokolenia garncarzy. Stary budynek z zewnątrz prezentuje się bardzo ładnie. Jeśli macie ochotę poznać historię tego miejsca zapraszam na stronę http://www.necel.pl/index.php/historia.html
 Na korytarzu stoi stary młyn do mielenia gliny:
Na ścianach małej sali muzealnej znajduje się sporo dyplomów i certyfikatów, fotografii oraz prace garncarzy:


















Ceramikę neclowską wyróżniają następujące motywy zdobnicze:







Na piętrze znajduje się pracownia, gdzie wyrabiane są na kole naczynia oraz odbywają się warsztaty. Prace wysychają ułożone na deskach a następnie są ręcznie malowane i wypalane. Po pierwszym wypale ceramika jest szkliwiona i ponownie wypalana, ale już w wyższej temperaturze.


 Farby:

 Do malowania używane są końcówki gęsich piór:

 Warsztat pracy:
 Szkliwo:
 Prace przed szkliwieniem i ponownym włożeniem do pieca:
 Prace po wyschnięciu i pomalowaniu czekają na pierwszy wypał:
Na parterze budynku znajduje się stary, ceglany piec, który dzisiaj nie jest już używany oraz sklepik z ceramiką.



 Obecnie ceramika jest wypalana w piecu elektrycznym:
To miejsce nie za bardzo mnie zachwyciło. Tak jak mam w zwyczaju kupowanie pamiątkowej ceramiki, tutaj tego nie zrobiłam. Być może mam porównanie z innymi, o wiele ciekawszymi ......ale za to kaszubskie widoki zapierają dech w piersi:)

2 komentarze:

  1. troszkę to wszystko nie w moim klimacie ale na pewno fajnie jest czasem wrócić się do takich regionalnych gadżetów i wzorów i popodziwiać bo kunszt to tu zdecydowanie widać :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ładna ceramika. Dla mnie osobiście wszystko co hand made ma swój urok. Nie lubię produktów marketowskich robionych od kalki.

    OdpowiedzUsuń